Tijdlijn
1757 Eerste werf van de familie Kromhout
1867 Familie Goedkoop wordt eigenaar
1888 Bouw van de gietijzeren Westhal
1899 Bouw van de gietijzeren Oosthal
1973 Oprichting Werfmuseum 't Kromhout
1975 Stichting redt de werf
1976 Rijksmonument
1997 Stadsherstel wordt eigenaar van het gebouw
. Museum 't Kromhout eigenaar van de collectie
1998 Start van de restauratie
Historische grond:
Al sinds het begin van de gouden eeuw was dit het deel van Amsterdam, waar de scheepsbouw plaats vond. De grote werven van de Admiraliteit en de VOC vestigden zich op de Oostelijke Eilanden Kattenburg en Oostenburg. De reders waren gevestigd op Wittenburg en de kleinere werven begonnen aan de rand van de oude stad langs Rapenburg en de Nieuwe vaart.
De handel was “booming” en door immigratie breidde de stad zich razend snel uit. Al in 1663 werden de verdedigingswerken, bij de 4e uitleg van Amsterdam, voorbij de scheepswerven gelegd. Een paar honderd meter verderop vind je uit die tijd de Muiderpoort. 50 jaar geleden waren drie werven over gebleven. Nu is “Werf 't-Kromhout” nog de enige werf in dit deel van de stad.
De werf
De familie Goedkoop kocht de werf in 1870 om stoomsleepboten te kunnen onderhouden. Rond 1900 werd in de nieuw gebouwde tweede overkapping een machinefabriek ingericht waar de eerste Kromhoutmotoren ontwikkeld werden. Nadat het bedrijf naar Amsterdam-Noord verhuisd was, is onder nieuwe eigenaren het repareren en teren van schepen voortgezet tot 1970.
In 1973 neemt de “Stichting Werf 't-Kromhout” het terrein over en een jaar later wordt de “Vereniging Vrienden van de werf 't-Kromhout” opgericht en deze wordt de schatbewaarder en eigenaar van de collectie en de inventaris. Het terrein en de gebouwen zijn in 1996 overgenomen door het Amsterdams Monumentenfonds dat drie jaar later fuseert met de Amsterdamse Maatschappij tot Stadsherstel (nu Stadsherstel Amsterdam).