Laden…

MUSEUM 'T KROMHOUT

De geschiedenis van de Amsterdamse scheepsbouw en werkende motoren op unieke locatie in het centrum van Amsterdam!
Bezoek ons museum

Collectie-uc

Gloeikop-scheepsmotor 2takt Type M00 met keerkoppeling

(Kromhout Motoren Fabriek)
Motornummer: 3857
Serienummer: 005
Vermogen: 9 epk.
Toerental: 600 omw./min.
Boring: 165 mm.
Slag: 170 mm.
Gewicht: 1000 kg.
Besteld op 13 september 1926 en geleverd op 10 oktober aan Th. v.d. Beldt te West Graftdijk. Motor heeft dienst gedaan in een vissersschip, de UK205, type Schouw, z.g. “spekbak”, lengte 8 meter.
Het schip vaart thans in de recreatievaart als de “LE84”.
Aankoop 1987

Middeldrukmotor 2takt Type M0

(Kromhout Motoren Fabriek)
Tweede type gloeikop

Bouwnummer: 308
Motornummer: 6265
Boring: 196 mm.
Slag: 205 mm.
Vermogen: 16 epk.
Toerental: 500 omw/min.
Inspuitdruk: 75 kg/cm2
Gewicht: 1400 kg.
Besteld op 8 januari 1931
Geleverd op 15 januari 1931 aan Gebr. Van Noord.
Motorschip “Gerrie” M. v.d. Akker, Maasland.

Gloeikopmotor  2takt type M1

(Kromhout Motoren Fabriek)
Bouwjaar: 1913
Scheepsmotor met keerkoppeling

Gloeikopmotor Type:M2, 2takt

(Kromhout Motoren Fabriek)
Bouwjaar: 1925
Gloeikopmotor, scheepsmotor met keerkoppeling. Oud model met z.g. droge kop en voorverwarmer met originele Kromhout keerkoppeling.
Vermogen: 30 EPK
Boring: 265 mm.
Slag: 275 mm.
Gewicht: 2300 kg.
Gebruikt als hoofdmotor van een binnenvaartschip.
Een veel gebruikt type motor o.a. door de eenvoudige bediening en lange levensduur.
Motor en keerkoppeling vormen één geheel.
Ook toegepast in 2 cilinder uitvoering.

Stationaire dieselmotor type 2KS2

(Kromhout Motoren Fabriek)
Motornummer: 9304
Bouwjaar: 1939
Vermogen: 20 epk.
Toerental: 600 omw./min.
Boring: 125 mm.
Slag: 175 mm.
Deze motor heeft dienst gedaan als krachtbron voor een startluchtcompressor voor de noodstroomaggregaten in een pompstation van de Gemeentelijke Waterleiding van Amsterdam

Dieselmotor. Type: K2

(Kromhout Motoren Fabriek)
Bouwjaar: 1938
MotorNr: 8896.
Gebruikt als scheepsmotor in z.g. 'Jordaankruiser'. Schenking.

Dieselmotor Type K1

(Kromhout Motoren Fabriek)
Bouwjaar 1941
Bouwnummer: 110
Motornummer: 9912
Serie: K-1005
Vermogen: 6,5 epk
Toerental: 850 omw/min.
Boring: 100 mm.
Slag: 130 mm.
Besteld voor Motorsloep L.Hoogstad 10-10-1941. Levering op 15-10-1941.
Later geplaatst in pleziervaartuig in Lelystad.

Dieselmotor Type: 2H3. Scheepsmotor

(Kromhout Motoren Fabriek}
Bouwjaar: 1940
Motornummer: 11488
Aantal cilinders: 2
Boring: 240 mm.
Slag: 310 mm.
Vermogen: 80 EPK
Toerental: 350 omw./min.
Gewicht: 5200 kg.
Geleverd aan Gebr. Baay-Schot in Tholen. Visserijnummer Tholen 7. Scheepsnaam Vijf Gebroeders.
Gebouwd als Luxe Motorschip. Lengte 25 meter. 1945 Omgebouwd tot Mosselvisser ingekort tot 21 meter.
Verkocht aan Verkammen & Bout, Tholen. Visserijnummer Tholen 43, Scheepsnaam Ora et Labora 1979.
Voor recreatie aangekocht, 1999. Verbouwd tot Luxe Motorschip (vaar en woonschip ) 2003. Geschonken door de heer P.Devis aan het Museum.

Dieselmotor (6-HT-117). Horizontaal vrachtwagen motor

(Kromhout Motoren Fabriek)
“Het Scholletje”.
Geleverd aan expeditiebedrijf fa van Swieten, Amsterdam. Gemonteerd op Kromhout Chassis type VL 1520 Geschonken door de erven van onze vrijwilliger Jaap Romeijn.
Chassis met Kromhout horizontale 6 cilinder 4-tact dieselmotor type O 601. Deze motor kon tussen de chassis liggers geplaatst worden, waardoor een groter laadvermogen ontstond. Schenking van vrijwilliger die door een fatale ziekte maar zeer korte tijd als ons werkzaam kon zijn. Na overbrenging naar ons museum is de motor draaiend gemaakt, zijn de verroeste carrosserie delen verwijderd en is het chassis e.d. ontroest en geschilderd. Het geheel is door mevr. Romeijn overgedragen aan de Vereniging Museum ’t Kromhout.

Dieselmotor met schroef

(Samofa)
Afkomstig van het IJmuiden Zeehaven Museum . Opengewerkt instructie model met uitwendige aandrijving door elektromotor met tijdschakelaar. Door vrijwilligers voorzien van een voorhanden zijnde schroefas met 2 bladige verstelbare schroef. Bruikleen van het IJmuider Zee- en Havenmuseum 16 december 2003.

Petroleummotor

(Heesen, 1910)
Heesen 4-tact motor. Van dit type zijn er waarschijnlijk drie gebouwd. Aankoop 1987
Staat in gemeenschappelijke entree bij smederij.

Petroleummotor met plunjerpomp

(D.W. van Rennes)
Deze motor diende om de fonteinen in de villatuin van water te voorzien (zie ook de waterpomp achter de motor). Geen zuigerveren maar lederen manchet voor afdichting. Van Rennes 1 cilinder 4-tact petroleummotor met gloeibuis ontsteking. Deze motor werd omstreeks 2000 bij het ontruimen van een villa bij Zeist gevonden in een kelder waar hij waarschijnlijk in het begin van WO 2 was verstopt en sindsdien vergeten. Door de bemoeienis van een der bestuursleden van de Vereniging kon deze motor in de collectie worden opgenomen en daarna door de vrijwilligers weer in werkende staat teruggebracht

Dieselmotor A-frame. Gemaal

(Werkspoor, Amsterdam)
Deze motor van 20 pk is in 1907 geleverd en geplaatst in de Noordmeerpolder iets te noorden van Watergang N.H. Na de elektrificatie van het gemaal is de motor door Stork Werkspoor Diesel(SWD) teruggenomen en voor demonstratie doeleinden op een zwaar verplaatsbaar frame geplaatst. Na beëindiging van de productie van Werkspoor dieselmotoren door SWD is deze motor ondergebracht bij het museum voor energietechniek Energetica. Na het sluiten van dit museum is de motor op verzoek van het Werkspoormuseum/Stork-ontvangstcentrum in bruikleen genomen door het Kromhoutmuseum en is, na verkregen toestemming van de Stichting Werkspoormuseum, gebruiksklaar gemaakt. Bruikleen van Stichting Werkspoormuseum 25-11-2008.
Op iedere 3e zondag van de maand wordt deze favoriete motor om 13:00 uur opgestart. Een belevenis!

Dieselmotor, generatorset

(Kromhout Motoren Fabriek)
Noodverlichting generatorset bestaande uit een Kromhout 2 cilinder 4 takt dieselmotor, type 2-LSV (Motornummer: 9506, Bouwjaar: 1939, Vermogen: 20 EPK, Omw./min.: 1000, Boring: 108 mm, Slag: 152,4 mm., Gewicht motor: 600 Kg) en een 3-fasen-15 kW krachtstroom generator geleverd aan Joh. Enschede Drukkerij in Haarlem (drukkerij van bankbiljetten, postzegels, waardepapieren en beveiligde documenten).
Na de verplaatsing van de drukkerij naar de Waarderpolder is dit aggregaat geschonken aan de Vereniging van Vrienden.

Stoommachine. Generatorset

(Kieler Maschinenbau-Aktiengesellschaft vorm. C. Daevel)
Lichtmachine. Generatorset bestaande uit 1 cilinder expansie stoommachine. Gebouwd door de Kieler Machinenbau Aktiengesesellschaft als nr. 1715 en een 110 volt gelijkstroom dynamo.
Afkomstig uit een drijvende graanelevator en schenking uit 1972 door IGMA te Amsterdam.

Stoomzwenkmachine. 2 cilinder expansie stoommachine

(Sanders Machinefabriek )
Omgebouwd 1952 voor het Amsterdams Haven Bedrijf(AHB) Schenking uit 1975 en afkomstig uit Stoomkraan nr. 10 van het AHB. Schenking Amsterdams Havenbedrijf.
Het Amsterdams Haven Bedrijf schonk indertijd kraan nr 10 aan de stichting werf 't Kromhout. Toen 't onderhoud te duur werd is de kraan met toestemming van 't A.H.B. verkocht onder de conditie dat deze twee machines na de sloop terug zouden komen naar de werf 't Kromhout. Wij zijn de heer Schemmekes dankbaar voor zijn werk om deze machines in perfecte staat bij ons af te leveren.

Stoomstuurmachine. Voldruk 2 cilinder Verticale Stoomlier.

(Steen Nolte)
Omgebouwde stoomstuurmachine gebruik als z.g. aswipper voor de as afvoer en als lier voor kolenaanvoer voor de ketel van Stoomkraan nr. 10 van het AHB. 2 cilinder voldruk stoommachine. In 1929 gebouwd als stuurmachine nr. 689, door Steen&Nolte in Elmshorn Duitsland. Oorspronkelijk een stuurmachine uit een binnenvaartschip. Omgebouwd tot stoomlier voor de stoomhavenkraan nr. 10 van het Amsterdams Havenbedrijf

Stoommachine. 2 Cilinder horizontale duplex plunjerstoompomp

(Weisse & Manski )
Materiaal Gietijzer, brons.
Duplex dubbelwerkende horizontale plunjerpomp. Onder meer gebruikt als ketelvoedingspomp. Eenvoudige, zonder krukas werkende, 2 cilinder dus duplexpomp.
Gemaakt in 1930 door Weisse&Manski in Halle/Saale, Duitsland onder nr. 624. Schenking.

Stoommachine. 2-Cilinder Compound Stoommachine

(Schiffs- und Maschinenbau AG )
Compound (2 cilinder) expansie stoommachine gebruikt voor de aandrijving van de emmerladder van een stoombaggermolen.
Machine is voorzien van een omkeerbeweging, luchtpomp voor condensor en een expansieschuif op de HD cilinder en werd ook gebruikt als voortstuwingsmachine.
Gebouwd in 1937 als machine nr. 246 door de Schiffs&Machinenbau in Mannheim, Duitsland. Bruikleen 1977 van mr. D. Muijs. Overleden op 10 nov. 1979. Verkoop aan Vereniging van Vrienden door erfgenaam op 1 juni 1993.

Stoommachine. Generatorset

(Larbodiere & Ch)
Expansie stoommachines voor aggregaten. Herkomst onzeker.

Stoomturbine. Generatorset

(Greenwood & Batley)

Dynamo: 3841; Door stoomturbine aangedreven generator; Leeds Engeland.
Set op houten onderstel
Bruikleenovereenkomst vernieuwd door D.C. Jaspers op 22 maart 2013.

Dieselmotor

(Samofa)
Schenking

Vliegtuigmotor

Kromhout Motoren Fabriek(1939)
Stermotor en propeller beide in bruikleen van het Nederlands Militairmuseum (NMM) te Soesterberg.

Stoommachine. 1 cilinder expansie stoommachine.

(Smit Slikkerveer)
Lichtmachine. Generatorset bestaande uit 1 cilinder expansie stoommachine nr.39653 en gelijkstroomdynamo 110 volt, 36 amp. bij 750 omw/min en 8-12 atm. stoomdruk. nr. 36691.
Gebouwd door Smit Slikkerveer voor Stoomkraan nr. 10 van het AHB

Stoommachine

(Greenwood & Mawdsley)
Centrifugaalpomp met 1 cilinder voldruk stoommachine.
In bruikleen