Laden…

MUSEUM 'T KROMHOUT

De geschiedenis van de Amsterdamse scheepsbouw en werkende motoren op unieke locatie in het centrum van Amsterdam!
Bezoek ons museum

Collectie-Overige motoren

Dieselmotor type 3-GSV-108

(Kromhout Motoren Fabriek)
Bouwjaar: 1952
Herkomst: Technische School Amstelveen. Laatst gebruikt als motor voor aandrijving van een Dragline grondverzet machine.

Dieselmotor type Y

(Kromhout Motoren Fabriek)
Bouwjaar: 1960
Bouwwijze: verticaal.
Werkwijze: 4 takt.
Aantal cilinders: 1.
Boring: 140 mm.
Slag: 150 mm.
Toerental: 2000 omw./min.
Vermogen: 7kW.
Deze motor diende als researchmotor bij de Kromhout Motoren Fabriek.
Men maakte hier gebruik van een gedwongen luchtinlaat door middel van een instelbaar scherm op de inlaatklep. Hierdoor ontstaat een grotere luchtwerveling in de cilinder tijdens de aanzuigslag.

Benzinemotor Type Hercules ZXB Scheepsmotor

(Kromhout Motoren Fabriek - Hercules)
Bouwjaar: 1940
Bloknummer 309172
Voor de tweede wereldoorlog importeerde Kromhout Motoren Fabriek vanuit Amerika Hercules benzine- en dieselmotoren voor diverse doeleinden.
Hercules 4 cilinder 4-tact benzinemotor met keerkoppeling.

Dieselmotor (6-HT-117). Horizontaal vrachtwagen motor

(Kromhout Motoren Fabriek)
“Het Scholletje”.
Geleverd aan expeditiebedrijf fa van Swieten, Amsterdam. Gemonteerd op Kromhout Chassis type VL 1520 Geschonken door de erven van onze vrijwilliger Jaap Romeijn.
Chassis met Kromhout horizontale 6 cilinder 4-tact dieselmotor type O 601. Deze motor kon tussen de chassis liggers geplaatst worden, waardoor een groter laadvermogen ontstond. Schenking van vrijwilliger die door een fatale ziekte maar zeer korte tijd als ons werkzaam kon zijn. Na overbrenging naar ons museum is de motor draaiend gemaakt, zijn de verroeste carrosserie delen verwijderd en is het chassis e.d. ontroest en geschilderd. Het geheel is door mevr. Romeijn overgedragen aan de Vereniging Museum ’t Kromhout.

Petroleummotor

(Heesen, 1910)
Heesen 4-tact motor. Van dit type zijn er waarschijnlijk drie gebouwd. Aankoop 1987
Staat in gemeenschappelijke entree bij smederij.

Petroleummotor met plunjerpomp

(D.W. van Rennes)
Deze motor diende om de fonteinen in de villatuin van water te voorzien (zie ook de waterpomp achter de motor). Geen zuigerveren maar lederen manchet voor afdichting. Van Rennes 1 cilinder 4-tact petroleummotor met gloeibuis ontsteking. Deze motor werd omstreeks 2000 bij het ontruimen van een villa bij Zeist gevonden in een kelder waar hij waarschijnlijk in het begin van WO 2 was verstopt en sindsdien vergeten. Door de bemoeienis van een der bestuursleden van de Vereniging kon deze motor in de collectie worden opgenomen en daarna door de vrijwilligers weer in werkende staat teruggebracht

Petroleummotor (start-benzine)

(Kromhout Motoren Fabriek)
Bouwjaar: 1904
Ontsteking: magneet
Brandstof: Russische petroleum
Vermogen: 10 EPK
Boring: 165 mm.
Slag: 225 mm.
Toerental: 360 omw./min.
Kostprijs: Fl. 2400,-- incl. montage
Scheepsmotor met keerkoppeling
Kromhout 1 cilinder 4-tact petroleummotor met laagspanning afslagmagneetontsteking,  met automatische inlaatklep en voorzien van een keerkoppeling. In 1904 werd een van de motoren van de eerste serie motoren geplaatst in de Snip, een schip van Wessanen&Laan uit Zaandam. De motor gaf in het begin veel problemen. Na verbeteringen ontwikkeld in de fabriek werd deze een groot succes en deed tot 1939 dienst. Daarna werd deze motor opgesteld in hal van de KMF. Na het sluiten van de fabriek in Amsterdam-Noord kwam de motor in de collectie van het NSM die haar eerst in bruikleen gaf aan de Stichting Werf ’t Kromhout en uiteindelijk schonk aan de Vereniging Museum ’t Kromhout.
Dit type werd gebouwd tot het jaar 1910. Deze motoren waren speciaal geschikt voor de vracht- en sleepboten in de binnenvaart. De ééncilinder motoren hadden een vermogen van 10, 14, 20, 28 en 38 EPK. De tweecilinder motoren resp. 28, 40, 56 en 76 EPK.

Dieselmotor

(Samofa)
Schenking

Vliegtuigmotor

Armstrong Siddeley | Kromhout Motoren Fabriek D. Goedkoop Jr. N.V.(1939)

In 1939 ging de directie van de Kromhout Motoren Fabriek met de motorenproductie
weer een geheel nieuw afzetterrein zoeken. Naast de scheepvaart en landverkeer, de luchtvaart.
In 1939 werd namelijk een licentiecontract afgesloten met Armstrong Siddely te Coventry in Engeland
voor de bouw en verkoop van een 7-cilinder stervormige benzinemotor van 165 pk
voor Nederland en overzeese gewesten.
De Nederlandse regering verleende gelijkertijd een opdracht van 25 motoren, bestemd voor S.IX lesvliegtuigen die bij Fokker in aanbouw waren.
De bedoeling was om deze motor door de kromhout fabriek te Amsterdam te laten bouwen, maar dit liep zoveel vertraging op, dat besloten werd alvast een aantal in Engeland te kopen , zodat de productie van de S.IX doorgang kon vinden.
De eerste elf van de bestelde 20, die de registratie 31 t/m 41 ontvingen, werden met de Britse motor uitgerust, terwijl de volgende serie, genummerd 42 t/m 50, (deze laatste is niet meer afgeleverd), de in ons land gebouwde motor ontving.

Op 25 februari 1940 ging het eerste vliegtuig met een Kromhout Genet Major Motor de lucht in.
Helaas kwam nu, door de 2e wereldoorlog, een triest einde aan zowel de lesvliegtuigen als aan de productie

Stermotor en propeller beide in bruikleen van het Nederlands Militairmuseum (NMM) te Soesterberg.

Dieselmotor Type: 3-LS

Kromhout Motoren Fabriek
Bouwjaar: 1934
Mobiele generatorset Op cylinderblok LW E4932
Met ASEA dynamo, gebouwd door KMF ca. 1935, voor de gemeente Den Haag.
Schenking.

Helikoptermotor Ramjet

(Kromhout Motoren Fabriek)
Bouwjaar: 1957
Straalstuwmotor voor helikopter “De Kolibri”
Ramjet en model in bruikleen van Aviodrome Lelystad