Laden…

MUSEUM 'T KROMHOUT

De geschiedenis van de Amsterdamse scheepsbouw en werkende motoren op unieke locatie in het centrum van Amsterdam!
Bezoek ons museum

Collectie-Scheeps-diesels

Dieselmotor. Type: K2

(Kromhout Motoren Fabriek)
Bouwjaar: 1938
MotorNr: 8896.
Gebruikt als scheepsmotor in z.g. 'Jordaankruiser'. Schenking.

Dieselmotor Type K1

(Kromhout Motoren Fabriek)
Bouwjaar 1941
Bouwnummer: 110
Motornummer: 9912
Serie: K-1005
Vermogen: 6,5 epk
Toerental: 850 omw/min.
Boring: 100 mm.
Slag: 130 mm.
Besteld voor Motorsloep L.Hoogstad 10-10-1941. Levering op 15-10-1941.
Later geplaatst in pleziervaartuig in Lelystad.

Dieselmotor Type: 2H3. Scheepsmotor

(Kromhout Motoren Fabriek}
Bouwjaar: 1940
Motornummer: 11488
Aantal cilinders: 2
Boring: 240 mm.
Slag: 310 mm.
Vermogen: 80 EPK
Toerental: 350 omw./min.
Gewicht: 5200 kg.
Geleverd aan Gebr. Baay-Schot in Tholen. Visserijnummer Tholen 7. Scheepsnaam Vijf Gebroeders.
Gebouwd als Luxe Motorschip. Lengte 25 meter. 1945 Omgebouwd tot Mosselvisser ingekort tot 21 meter.
Verkocht aan Verkammen & Bout, Tholen. Visserijnummer Tholen 43, Scheepsnaam Ora et Labora 1979.
Voor recreatie aangekocht, 1999. Verbouwd tot Luxe Motorschip (vaar en woonschip ) 2003. Geschonken door de heer P.Devis aan het Museum.

Dieselmotor Type 2K3. Scheepsuitvoering

(Kromhout Motoren Fabriek)
Motornummer: 10637
Bouwjaar: 1931
Aantal cilinders: 2
Boring: 170 mm.
Slag: 225 mm.
Vermogen: 40 EPK
Toerental: 500 omw./min.
Gewicht: 2375 kg.

Dieselmotor Type 6-LSK

(Kromhout Motoren Fabriek)
Bouwjaar: 1952
Afkomstig uit zeiljacht en aan Museum geschonken (2012)

Dieselmotor Type 6-LW

(Kromhout Motoren Fabriek)
Bouwjaar: 1953
In elke Mijnenveger van de WU klasse waren 3 Kromhout dieselaggregaten geplaatst. Deze waren allen antimagnetisch en van een speciale uitvoering. Deze Motor is opengewerkt door het personeel van de werkplaats Mijnen veegdienst en is in 2005 door het Ministerie van Defensie / Marine in Den Haag geschonken aan het Museum. Speciale uitvoering voor de ondiepwater mijnenvegers van de Koninklijke Marine. Zoveel mogelijk gebruik van niet-magnetische materialen en handstart inrichting. Instructiemodel gebruikt bij de Mijnendienst.

Dieselmotor Type MAH322

(Deutz Motoren Fabrik Köln)
Bouwjaar: 1931
Type: 1 cilinder 4-takt. MAH 322
Vermogen: 15 pk.
Toerental: 750 omw./min.
Boring: 145 mm.
Slag: 220 mm.
In scheepvaart als hulpmotor voor voortstuwing met een zijschroef of als ankerwinch.
Zijschroef werd vaak “De Lamme Arm” genoemd
Universele motor met verdampingskoeling, hier gebruikt als hulpmotor voor de aandrijving van een zijschroef en, via een klauwkoppeling, voor de ankerlier.
In de jaren dertig een veel gebruikte motor, zowel voor stationair- als voor scheepvaartgebruik. Als stationaire motor in de landbouw en industrie.
Schenking van de fa. Ottenhof te Amsterdam. 

Dieselmotor met schroef

(Samofa)
Afkomstig van het IJmuiden Zeehaven Museum . Opengewerkt instructie model met uitwendige aandrijving door elektromotor met tijdschakelaar. Door vrijwilligers voorzien van een voorhanden zijnde schroefas met 2 bladige verstelbare schroef. Bruikleen van het IJmuider Zee- en Havenmuseum 16 december 2003.

Kromhout diesel  Type 4GSK

(Kromhout Motoren Fabriek)
Motornummer: 13984
Vermogen: 62 PK

Kromhout 62 pk 4GSK Scheepsmotor met een Brevo keerkoppeling.
De motor komt uit een grote salonboot van Rederij Amsterdam Sailors.
De rederij heeft de motor in 2022 geschonken aan het museum.

Momenteel in restauratie