Laden…

MUSEUM 'T KROMHOUT

De geschiedenis van de Amsterdamse scheepsbouw en werkende motoren op unieke locatie in het centrum van Amsterdam!
Bezoek ons museum

Collectie-Stationaire Dieselmotoren

Stationaire dieselmotor type 2KS2

(Kromhout Motoren Fabriek)
Motornummer: 9304
Bouwjaar: 1939
Vermogen: 20 epk.
Toerental: 600 omw./min.
Boring: 125 mm.
Slag: 175 mm.
Deze motor heeft dienst gedaan als krachtbron voor een startluchtcompressor voor de noodstroomaggregaten in een pompstation van de Gemeentelijke Waterleiding van Amsterdam

Dieselmotor Type 8-TS-117

(Kromhout Motoren Fabriek)
Generatorset
Motornummer : 16831
Bouwjaar: 1960
Type: 4-takt, directe inspuiting
Boring: 117,5 mm.
Slag: 152,4 mm.
Cilinderinhoud: 13,2 liter
Compressieverhouding: 1:15,5
Vermogen: 140 pk.
Toerental: 1500 omw./min.
Gewicht aggregaat: 2000 kg.
Aggregaat is afkomstig uit het psychiatrisch ziekenhuis Voorburg in Vught. Noodstroomaggregaat uit psychiatrisch ziekenhuis Reinier van Arkel in St. Michelsgestel.
Is waarschijnlijk uiteindelijk in Dronten bij het MEC terecht gekomen.

Dieselmotor 4-GS-108

(Kromhout Motoren Fabriek)
Bouwjaar: 1951
In bruikleen afgestaan door Motoren Museum Zwolle.

Dieselmotor Type 3-FD-240

(Kromhout Motoren Fabriek)
Bouwjaar: 1966

Deze Motor heeft een directe brandstof inspuiting; is watergekoeld; heeft 2 kleppen per cilinderkop! (latere modellen 4 kleppen per cilinderkop); Deze Motor komt uit het waterpompgemaal van het Polderdistrict Rijk van Nijmegen Maas en Waal; waterschap Leerbroek.(huidige Waterschap Rivierenland; gemaal Bloemers in Appeltern). Er zijn drie van dit type geleverd.
Deze Motor is in 2002 aan het Museum geschonken. Inwendige zichtbaar gemaakt door deksels te vervangen door perspex platen en het aanbrengen van verlichting. De motor wordt door een elektromotor getornd.
Schenking van het Gemaal Bloemers bij Appeltern

Dieselmotor Type: 12-TVHD-128

(Kromhout Motoren Fabriek)
Motor nummer: 18821
Bouwjaar: 1971
Vermogen: 430 EPK
Toerental: 1500 omw./min.
Boring: 128 mm.
Slag: 150 mm.
Uitlaattemperatuur: 400/755 ˚C.
Gewicht: 2550 kg.
Directe inspuiting
Generatorset
Geleverd na de overname van de Kromhout Motoren Fabriek door VMF-STORK-WERKSPOOR.
Deze Motor komt van een generatorset van het duinwaterbedrijf Zuid-Holland in Katwijk aan Zee, en is in 2001 geschonken aan het museum. Deze motor was deel van het noodstroomaggregaat van de Haagse Duinwaterleiding. Dit aggregaat bestond uit 2 motoren 12-TV 117, met uitlaatgas=turbocompressors, die met de vliegwielzijde naar elkaar toestonden en waartussen een dynamo was gemonteerd. Om gedurende de tijd die nodig was om het noodaggregaat te starten en de beide motoren te synchroniseren, een linksdraaiend en de ander rechtsdraaiend, werd de watertoren gebruikt om het leidingsysteem onder druk te houden. De dynamo en een van de motoren is afgevoerd.
Schenking van de Haagse Duinwaterleiding.

Dieselmotor A-frame. Gemaal

(Werkspoor, Amsterdam)
Deze motor van 20 pk is in 1907 geleverd en geplaatst in de Noordmeerpolder iets te noorden van Watergang N.H. Na de elektrificatie van het gemaal is de motor door Stork Werkspoor Diesel(SWD) teruggenomen en voor demonstratie doeleinden op een zwaar verplaatsbaar frame geplaatst. Na beëindiging van de productie van Werkspoor dieselmotoren door SWD is deze motor door het Kromhoutmuseum gebruiksklaar gemaakt.

Dieselmotor, generatorset

(Kromhout Motoren Fabriek)
Noodverlichting generatorset bestaande uit een Kromhout 2 cilinder 4 takt dieselmotor, type 2-LSV (Motornummer: 9506, Bouwjaar: 1939, Vermogen: 20 EPK, Omw./min.: 1000, Boring: 108 mm, Slag: 152,4 mm., Gewicht motor: 600 Kg) en een 3-fasen-15 kW krachtstroom generator geleverd aan Joh. Enschede Drukkerij in Haarlem (drukkerij van bankbiljetten, postzegels, waardepapieren en beveiligde documenten).
Na de verplaatsing van de drukkerij naar de Waarderpolder is dit aggregaat geschonken aan de Vereniging van Vrienden.